Multimediální kiosek

Folklór do všech měst a obcí (Multimediální kiosek očima Rostislava Hlosty)

Tento ambiciózní plán dostat multimediální projekty na záchranu národních tradic pro budoucí generace do všech měst a obcí si vytýčil Rostislav Hlosta, ředitel multimediálních projektů  a jeho kolegové ze studia zvláštních efektů VEMORI.

Folkor: Co Vás k tomu vedlo ?

Rostislav Hlosta: Než Vám odpovím musím se vrátit o pár let zpět. V roce 2002 jsem přišel za Zdeňkem Pšenicou, předsedou FoS ČR  a požádal jsem jej aby se stal odborným garantem projektu v rámci, kterého jsme chtěli natočit všechny Folklorní festivaly a udělat tak unikátní archívní materiál pro budoucí generace. Cílem bylo zachytit jedinečnou atmosféru těchto folklorních festivalů, kterou někteří z čtenářů dobře znají . Pan Pšenica ani chvíli nezaváhal  a projekt podpořil .  Od samého počátku se snažíme najít sponzory, kteří pomáhají snížit náklady na natočení jednotlivých projektů.

Takže dnes je tomu již 8 let co ve spolupráci s Folklorním sdružením ČR natáčíme nejenom  folklorní festivaly  ale i  národopisné slavnosti, řemesla, kulturní památky,folklorní soubory,  jak jste se mohli dočíst  v čísle 10 časopisu Folklór na straně 28. K natáčení využíváme nejmodernější digitální techniku. Zpracované projekty se postupně vydávají  na DVD nosičích, které se prodávají a nebo darují významným návštěvám na mnoha místech v České republice ale i ve světě.

A teď k věci jak jsem na nápad multimediálního kiosku přišel ?

Když jsem se byl podívat do prodejny ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm abych se zeptal paní prodavačky, jak se tyto projekty prodávají , dostal jsem od ní spoustu nápadů na vylepšení prezentace těchto projektů na DVD. Hlavní nápad ovšem byl, že je potřeba mít možnost zákazníkovi ukázat velice snadno a přehledně co všechno je na DVD nosiči uloženo, aby tzv. nekupoval „zajíce v pytli“. To, že budu muset využít nejmodernější počítačovou techniku mi bylo hned jasné, měl jsem štěstí, že roce 2009 se na trhu objevil speciální multimediální počítač „vše v jednom“.  Potřeboval jsem , aby tento počítač měl natolik velkou diskovou paměť, abych tam mohl nahrát všechny natočené projekty v DVD kvalitě obrazu, pro informaci je jich již více jak 150. Jenže jak se v tak velkém množství orientovat a vyhledávat to jsem nevěděl.  S tímto dotazem jsem přišel za svým synem, který studoval v té době informatiku na Vysoké škole a požádal jsem jej o pomoc při vymyšlení programového vybavení , které by umožňovalo vyhledávat jednotlivé skladby, interprety, třídit projekty dle roku natočení, dle země interpreta, dle konkrétního zpěváka či  dle muziky. Zjistili jsme, že potřebné programové vybavení neexistuje a museli jsme si takový speciální program prostě vyvinout sami.  Práce na tomto programovém vybavení trvala téměř 1 rok, výsledek stojí určitě za to.

Folklor: Můžete nám prozradit trochu více o tom na jakém principu kiosek pracuje ?

Rostislav Hlosta: Multimediální kiosek je plně hodnotný počítač, který má vlastní pevný disk, tzv. dotykovou obrazovku  a tudíž jej můžete ovládat dotykem prstu, kiosek je připojen k mobilnímu internetu a dokáže tak všude kde je pokrytí signálem operátora , zobrazit internetové stránky partnerů projektu. Mezi hlavní partnery projektu patří  Folklorní sdružení ČR, OSA, společnost TECOBU, Microsoft, Vemori, na hlavní obrazovce  je i místo i pro umístění reklamy sponzorů.  Máme další nápady jak do kiosku umístit ještě mnoho dalších multimediálních informací, které jsou pro občany důležité, nechci však dnes prozrazovat všechny naše plány, aby nedošlo k jejich zneužití.

Jen pro názorné vysvětlení v multimediálním kiosku, který jsme naprogramovali, napíšete na obrazovku prstem, že chcete vidět všechny písničky, kde zpívá např. paní Jarmila Šuláková a v okamžiku se na obrazovce objeví veškeré projekty včetně názvu, kde hledanou zpěvačku můžete najít, zároveň si toto vystoupení můžete přehrát. Program umí okamžitě spustit hledanou skladbu. Rovněž si můžete přepnout vyhledávání do standardního hlavního menu tak jak je nahrané na DVD. Takže zákazník si může prohlédnout vše co ho zajímá  a vybere si, který multimediální projekt na DVD si nakonec koupí.

Tento multimediální kiosek jsme už prezentovali na Pražském Jarmarku na Liptálských slavnostech, Frenštátských slavnostech a v Luhačovicích. Slavnostní uvedeni, této již třetí generace multimediálního kiosku proběhlo na setkání ředitelů festivalů a starostů v říjnu senátu ČR.  Všichni kdo multimediální kiosek měli možnost si osobně vyzkoušet byli překvapeni jednoduchostí a rychlostí  práce s ním.

Ovšem největší zájem o multimediální Kiosek byl na galakoncertu Zpěváček a Slávik v Praze. Finalisté této soutěže si okamžitě osvojili snadnou obsluhu kiosku a sami si vyhledávali, na kterém DVD nosiči zpívají právě oni sami. Bylo pro ně překvapeni jak mnoho záznamů z jejich koncertů existuje.

Folklor: Co přinese starostům, pokud si multimediální kiosek umístí v informačním centru obce či města ?

Rostislav Hlosta: Získají velice moderní zdroj multimediálních informací, který v základní verzi má nahrané vybrané plné ukázky z folklorních festivalů a projektů , které jsme natočili. Do tohoto kiosku dokážeme nahrát i videa či fotogalerii zajímavostí  týkající se města či obce ve které kiosek bude stát. Pokud tyto videomateriály obec nemá k dispozici, můžeme je natočit my, rovněž můžeme vložit a nahrát materiály sponzorů včetně jejich internetových stránek.  Velmi zajímavou vlastností tohoto řešení je možnost využívat mobilní připojení k internetu pro návštěvníky těchto Info center, tzv. free WIFI signál. V neposlední řadě pokud starostové dokážou zajistit 5 sponzorů, kteří za umístění reklamy v tomto multimediálním kiosku zaplatí cca 10 000 Kč, budou mít tento kiosek v podstatě zdarma. Ano zaváděcí cena celého řešení včetně obsahu je 50 000 Kč. Rozhodli jsme se, že z každého prodaného kiosku věnujeme 1 000 Kč na podporu Folklorního sdružení ČR, jako poděkování za dosavadní spolupráci.

V závěru chci čtenářům říct, že v tomto řešení došlo ke spojení čisté  národní  kultury s nemodernější multimediální a počítačovou technikou. Jak zní nadpis článku tyto multimediální kiosky včetně nahraných folklorních festivalů a souborů chceme nabídnout do všech informačních center v České ale i Slovenské republice.

Chci tímto požádat čtenáře,  aby nám pomohli uskutečnit ambiciózní plán a dostat Folklór do všech měst a obcí, alespoň jako součást multimediálního kiosku.  Budoucí geneace jistě ocení význam tohoto projektu.  Více informací nalezete na stránkách www.vemori.cz

Děkuji všem, kteří se podílejí na tomto projektu a všem kteří nám pomohou tento projekt dostat do praxe. Rostislav Hlosta, ředitel multimediálních projektů

Garantem projektu je, FoS ČR a studio VEMORI, FoS – Zdeněk Pšenica,  Multimediální projekty – Rostislav Hlosta, VEMORI – Michal Opletal , partnerem projektu je OSA Praha.